Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jest przetarg na prace na linii kolejowej nr 68 na Podkarpaciu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
05-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-08-2025
INFRASTRUKTURA
Jest przetarg na prace na linii kolejowej nr 68 na Podkarpaciu
fot. Zyxist (Wikimedia Commons) / lic. CC0
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na realizację prac na linii kolejowej nr 68 na odcinku Grodzisko Dolne – Przeworsk Gorliczyna w modelu “projektuj i buduj”. Na rzeczonym fragmencie powstanie drugi tor. W ramach zadania przygotowana zostanie także dokumentacja projektowa dla całego ciągu ze Stalowej Woli Rozwadowa do Przeworska.

Linia kolejowa nr 68, licząca ponad 177,5 kilometrów długości, przebiega przez obszar województw lubelskiego i podkarpackiego, łącząc Lublin z Przeworskiem przez Kraśnik, Stalową Wolę, Nisko, Rudnik nad Sanem, Nową Sarzynę i Leżajsk. Można powiedzieć, że jest ona podzielona funkcjonalnie na dwa fragmenty, jeden łączący Lublin ze Stalową Wolę oraz kolejny, który biegnie dalej do Przeworska. Pierwszy z nich przeszedł modernizację wraz z elektryfikacją w latach 2018-2020. Był to jednocześnie jeden z największych projektów elektryfikacyjnych zrealizowanych na polskiej sieci kolejowej w tym stuleciu. Umożliwił m.in. obsługę taborem elektrycznym relacji z Lublina do Rzeszowa (choć z przebiegiem znacznie wydłużonym względem linii prostej między tymi miastami).

Także drugi fragment, łączący stacje kolejowe Stalowa Wola Rozwadów i Przeworsk, przejdzie kompleksową modernizację. Co istotne, na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Łętownia zaplanowano budowę systemu sygnalizacji kabinowej ETCS (co zaskakujące… poziomu L1), a prędkość szlakowa dla pociągów pasażerskich wyniesie 160 km/h (z możliwymi lokalnymi ograniczeniami w miejscach, w których jej uzyskanie będzie technicznie i/lub ekonomicznie nieuzasadnione). Należy tu przypomnieć, że w ramach komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego powstać ma nowa linia kolejowa Łętownia – Rzeszów, dla której wybrano już wariant inwestorski, kluczowy w kontekście procedowania wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia.

Docelowo 160 km/h ze Stalowej Woli do Łętowni

Z kolei na odcinku Łętownia – Przeworsk pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h. Prędkość szlakowa dla pociągów towarowych na wyżej wymienionych odcinkach ma natomiast wynieść odpowiednio 120 km/h oraz 100 km/h. Na odcinku Grodzisko Dolne – Przeworsk, dziś jednotorowym, powstanie drugi tor, co wpłynie korzystnie na przepustowość trasy oraz płynność ruchu, a co za tym idzie również czas przejazdu pociągów. Zapewnione zostaną także parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń do 221 kN na oś. Prace w ramach inwestycji obejmą także linię kolejową nr 612 Przeworsk – Przeworsk Gorliczyna.

Perony przeznaczone wyłącznie do obsługi pociągów regionalnych będą liczyły 150 metrów długości z możliwością wydłużenia do 200 metrów, natomiast perony, na których przewidywany jest postój pociągów dalekobieżnych – 400 metrów. W przypadku przystanku osobowego Stalowa Wola od razu powstaną perony 200-metrowe z rezerwą umożliwiającą wydłużenie do 400 metrów w przypadku podjęcia decyzji o umożliwieniu postoju pociągów dalekobieżnych. Długość użyteczna torów na poziomie 750 metrów umożliwi obsługę najdłuższych pociągów towarowych w kraju.

Do modernizacji (na razie) tylko 13-kilometrowy fragment, ale z budową drugiego toru

Co istotne, w rejonie Łętowni w miejscu planowanego włączenia nowej linii kolejowej do Rzeszowa zaplanowano zabezpieczenie terenu pomiędzy obydwoma torami szlakowymi. Z kolei w rejonie istniejącej stacji technicznej Przeworsk Gorliczyna zaplanowano budowę nowego przystanku osobowego o tej samej nazwie. Zakres prac jest zatem naprawdę duży. W najbliższych latach zmodernizowany zostanie odcinek Grodzisko Dolne – Przeworsk Gorliczyna. W dniu 5 sierpnia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowane zostało ogłoszenie o przetargu na realizację przedsięwzięcia. Obejmuje on modernizację odcinka Grodzisko Dolne – Przeworsk Gorliczyna w modelu “projektuj i buduj” oraz opracowanie dokumentacji projektowej dla fragmentu Stalowa Wola Rozwadów – Grodzisko Dolne wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.

Oferty w przetargu będzie można składać do 12 września bieżącego roku do godziny 10:00, natomiast trzy kwadranse później nastąpi ich otwarcie. Jedynym kryterium ich oceny będzie zaoferowana cena. PKP PLK szacowany okres obowiązywania zamówienia określiły na 66 miesięcy. Trzeba przyznać, że modernizacja odcinka łączącego Grodzisko Dolne z Przeworskiem Gorliczyną nie będzie miała dużego znaczenia w kontekście poprawy czasów przejazdu. Liczy on bowiem ok. 13 kilometrów długości. Budowa drugiego toru zapewni jednocześnie likwidację wąskiego gardła na kolejowej mapie Podkarpacia. Inwestycja uzyskała wsparcie ze środków unijnych, a konkretnie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Infrastruktura

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Ministerstwo Infrastruktury 31 lipca 2025

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Infrastruktura

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Mikołaj Kobryński 01 lipca 2025

Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Zobacz również:

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Infrastruktura

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Ministerstwo Infrastruktury 31 lipca 2025

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Infrastruktura

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Mikołaj Kobryński 01 lipca 2025

Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5